میثاق رایانه

آموزش رایانه

میثاق رایانه

آموزش رایانه

هاست و دامنه چیست؟

هاست چیست ؟

هاست یا host یک کامپیوتر همیشه روشن است که به صورت 24 ساعته به شبکه جهانی اینترنت متصل است، وظیفه هاست نگهداری از اطلاعات برنامه نویسی شده وب سایت ها است، همانطور که می دانید هر وب سایت توسط یک نرم افزار یا سیستم مدیریت محتوا ساخته می شود و بدهیست که برای، فعال شدن یک وب سایت در اینترنت، نرم افزار آن وب سایت میبایست بر روی یک کامپیوتر راه اندازی شود، هاست در واقع کامپیوتری است که طراحان وب سایت را قادر می سازد اطلاعات وب سایت خود را بر روی آن قرار دهند و باتوجه به این که هاست به صورت همیشگی و 24 ساعته در دسترس است، اطلاعات تمام وب سایت هایی که بر روی هاست قرار داده می شود تا زمانی که هاست فعال باشد در معرض بازدید تمام کاربران اینترنت است.

دامنه چیست ؟

دامنه یا domain در حقیقت به معنای آدرس وب سایت در اینترنت است، به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته باشید در شهر محل زندگی خود یک مغازه در یکی از پاساژ های سطح شهر راه اندازی کنید، پس از راه اندازی مغازه درصورتی که مشتریان و دوستان شما بخواهند به مغازه شما مراجعه کنند؛ اصلی ترین راه ورود به مغازه شما، دنبال کردن آدرس مغازه است، داخل اینترنت نیز زمانی که شما یک وب سایت راه اندازی می کنید و اطلاعات آن را بر روی هاست قرار می دهید، اصلی ترین راه مشاهده وب سایت در اینترنت این است که یک آدرس دامنه داشته باشید، آدرس دامنه بعد از www. قرار می گیرد و دامنه ها نیز انواع مختلفی دارند، مانند دامنه های ملی .ir و دامنه های بین المللی .com که هزینه ثبت هرکدام از این دامین ها نیز متفاوت است.


برای وب سایت هایی که دارای ترافیک بالا نیستند هاست نیاز آن ها را برآورده می سازد اما برای وب سایت های پربازدید ما دو انتخاب را پیش رو داریم: - خرید سرور مجازی - خرید سرور اختصاصی
زمانی که شما اقدام به خرید هاست اختصاصی  می کنید، تمامی منابع آن سرور در اختیار شماست و فقط شما از آن استفاده می نمایید اما با خرید سرور مجازی  شما یک ماشین مجازی شده را بر روی سرور کنترل می کنید که ممکن هست تعداد زیادی محیط مجازی دیگر را نیز میزبانی کند. پس فقط شما نیستید که از سرور استفاده می نمایید. در سرور مجازی شما محدود به پلن هایی هستید که شرکت ارائه می نماید در صورتی که در سرور اختصاصی شما کنترل کامل را بر عهده دارید و می توانید از منابع و سی پی یو به تنهایی استفاده نمایید.
با توجه به توضیحاتی که داده شد قطعا سرور اختصاصی امکانات بیشتری نسبت به سرور مجازی در اختیار کاربر قرار می د هد اما شما باید توجه کنید که نیاز شما چیست ؟ اگر سرور مجازی پاسخگوی نیاز شما است لزومی ندارد برای خرید سرور اختصاصی هزینه کنید. چون قطعا قیمت سرور های اختصاصی نسبت به سرور های مجازی بیشتر است .
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.