میثاق رایانه

آموزش رایانه

میثاق رایانه

آموزش رایانه

اصلی‌ترین تهدید‌های امنیتی دستگاه‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۳

 

گوشی‌های اندرویدی امروزه به ما اجازه می‌دهند کار‌های زیادی مانند انجام وظایف، تولید محتوا، ارتباط، بازی و موارد دیگر را انجام دهیم.

شمار رو به رشد تهدید‌های امنیتی می‌تواند داده، حریم خصوصی و حتی ایمنی گوشی‌های اندرویدی شما را به خطر بیاندازد. در ادامه اصلی‌ترین ریسک‌هایی که در سال ۲۰۲۳ گوشی‌های اندرویدی را تهدید می‌کنند را مرور کرده ایم:

۱- بدافزار

طبق گزارش «سکیور لیست»، شرکت کسپرسکی تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، بیش از ۵.۷ میلیون حمله بدافزار، ابزار‌های تبلیغاتی مزاحم و مخاطره‌افزار را به دستگاه‌های اندرویدی مسدود کرده است. یکی از رایج‌ترین این مشکلات، برنامه‌های ناخواسته (PUP) هستند که به عنوان ابزار‌های مفید پنهان شده اند.

بیش از ۳۰ درصد از تهدیدات شناسایی شده با برچسب RiskTool PUP بودند که می‌توانند دستگاه‌ها را با تبلیغات بمباران کرده، داده‌های شخصی را جمع‌آوری یا جاسوسی را فعال کنند. بیش از ۳۷۰ هزار بسته برنامه مخرب که در این سه ماهه کشف شد، حتی نگران کننده‌تر بود. نزدیک به ۶۰ هزار تروجان بانکداری موبایلی بودند که برای سرقت اطلاعات مالی طراحی شده بودند و ۱۳۰۰ مورد هم باج افزار موبایل بودند که دستگاه‌ها را تا زمانی که باج پرداخت شود، قفل می‌کنند.

این ارقام احتمالا با پیشرفت بیشتر هکرها، افزایش خواهند یافت. «سکیور لیست» همچنین گزارش می‌دهد که کسپرسکی انواع جدیدی از باج افزار‌ها و تروجان‌های بانکی را کشف کرده است که پیش از این مشاهده نشده بودند. حتی یک برنامه استخراج رمزنگاری جعلی در فروشگاه گوگل پلی یافت شد که به عنوان یک سرویس پخش فیلم ظاهر شد.

ابزار‌های تبلیغاتی مزاحم هم بیداد می‌کنند و بیش از ۲۰ درصد از تهدیدات را تشکیل می‌دهند. خانواده‌های ابزار‌های تبلیغاتی مخفی مانند «موبی دَش» و «هیدن اَد»، پروسه‌های پنهانی را اجرا می‌کنند تا کاربران را با تبلیغات ناخواسته غرق کنند. آن‌ها در صدر نمودار‌های تشخیص نرم افزار‌های ناخواسته قرار گرفته‌اند. برای ایمن ماندن به عنوان یک کاربر اندروید، باید از فروشگاه گوگل پلی استفاده کنید، درخواست‌های مجوز را مشاهده کنید، نرم‌افزار امنیتی را به‌روز نگه دارید و از ابزار‌های امنیتی تلفن همراه مطمئن استفاده کنید.

ادامه مطلب ...