میثاق رایانه

آموزش رایانه

میثاق رایانه

آموزش رایانه

چگونه بفهمیم که رایانه ما هک شده است؟

 

حملات سایبری در حال افزایش هستند، بنابراین همه نگران امنیت اطلاعات خود هستند. برای جلوگیری از سرقت گذرواژه‌ها و سایر داده‌های مهم، باید از هرگونه تغییر در رایانه خود آگاه باشید.

وب سایت آمریکایی ماکسیموس در گزارشی به راه‌های اطلاع از هک شدن رایانه و نحوه مقابله با آن پرداخته است.

ادامه مطلب ...

با این ترفند‌ها مشکلات نصب ویندوز ۱۱ خود را حل کنید

 به نقل از windowscentral؛  به تازگی شرکت مایکروسافت ویندوز 11 را راه‌اندازی کرد. این نسخه جدید در مقایسه با نسل‌های گذشته خود تغییراتی، از جمله رابط کاربری جدید با گوشه‌های گرد و عناصر شفاف یافته است.

براساس گزارش‌‍‌ها منوی Start و نوار وظیفه در جلو و مرکز این نسخه قرار دارند.همچنین Action Center برای دو تجربه جدید معروف به مرکز اطلاع رسانی و تنظیمات سریع جایگزین شده است. گفته شده در این نسخه چندین ویژگی جدید مانند ابزارک‌ها، چت از تیم‌های مایکروسافت، طرح بندی Snap و گروه‌های Snap، Auto HDR و DirectStorage برای تجربه بهتر وجود دارد.

اگرچه این شرکت توسعه را زودتر نهایی کرده تا زمان بیشتری را صرف  رفع اشکالات و سایر مشکلات قبل از تاریخ انتشار رسمی کند، اما نسخه جدید شامل تغییرات زیادی در کد می‌شود که می‌تواند باعث بسیاری از مسائل ناشناخته، مشکلات سازگاری با سخت افزار و درایور‌ها و موارد دیگرشود. از آنجا که ویندوز ۱۱ نیاز به نصب مجدد کامل دارد، ممکن است در حین یا بعد از  نصب ویندوز با مشکلاتی روبرو شوید به همین علت  ما در این مطلب  برخی از مشکلات و راه‌ حل آن‌ها را به شما کاربران گرامی‌آموزش می‌دهیم.

ادامه مطلب ...

نحوه مشاهده تاریخچه USB در ویندوز

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است، شما  نیاز به سابقه اتصال USB خود داشته باشید. در این مطلب با چهار روش می‌توانید تاریخچه آن را در رایانه شخصی خود مشاهده کنید.

به گزارش سایت ، ویندوز پرونده‌ای از هر دستگاه USB که به رایانه‌ وصل و از آن جدا می‌شود  را نگه می‌دارد. این فرایند به رایانه کمک می‌کند   تا با اتصال بعدی همان فلش، به سرعت  شناسایی شده و به کار خود ادامه دهد .

استفاده از USBDeview برای مشاهده اتصالات USB

نرم افزار USB Deview  به شما امکان می‌دهد تاریخچه اتصال USB هر رایانه‌ای را که روی آن اجرا می‌شود به سرعت مشاهده کنید. علاوه بر نمایش تاریخچه دستگاه، تمام دستگاه‌های USB متصل فعلی شما را نیز نمایش می‌دهد. پس از دانلود نرم افزار، آن را از پوشه فشرده خارج کنید. USBDeview یک برنامه پرتابل یا قابل حمل است، بنابراین برای استفادهنیازی به نصب آن  ندارید. برای اجرای برنامه، روی فایل برنامه USBDeview دوبار کلیک کنید. گفتنی است که  پر کردن لیست ممکن است چند ثانیه طول بکشد.

استفاده از USBDeview

هنگامی که لیست اتصالات USB به روز می‌شود، دستگاه‌های متصل فعلی با رنگ سبز برجسته می‌شوند. ارتباطات تاریخی به رنگ سفید باقی مانده است. برای جداسازی و مرتب‌سازی اتصالات مختلف، می‌توانید روی گزینه Connected کلیک کنید. اجرای برنامه به عنوان مدیر به شما امکان می‌دهد زمان و تاریخ آخرین اتصال و حذف دستگاه‌ها را مشاهده کنید.

مشاهده تاریخچه اتصال USB با استفاده از PowerShell

اگر ترجیح می‌دهید از نرم افزار شخص ثالث برای مشاهده تاریخچه دستگاه USB خود استفاده نکنید، می‌توانید به جای آن از PowerShell استفاده کنید. با کمک  PowerShell  می‌توانید فهرستی از همه دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB که در حال حاضر متصل هستند و همچنین دستگاه‌هایی که قبلاً متصل شده‌اند را تهیه کنید.

مشاهده تاریخچه اتصال USB با گزارش رویداد

ویندوز دارای یک نمایشگر رویداد داخلی است که می‌توان از آن برای مشاهده تاریخچه اتصال USB استفاده کرد. با این حال، استفاده از یک برنامه شخص ثالث به نام FullEventLogView آسان‌تر است.

مشاهده تاریخچه USB در FullEventLogView

برای مشاهده تاریخچه ابتدا باید نرم افزار FullEventLogView را دانلود کرده و سپس چند ثانیه منتظر بمانید تا این برنامه تمام گزارش‌های موجود را اسکن کند. سپس روی اتصال USB و گزینه‌های پیشرفته کلیک کنید. در این مرحله تمام گزینه‌ها  را به غیر از اطلاعات، از حالت انتخاب خارج کرده سپس محدوده تاریخی مورد نظر برای مشاهده گزارش‌ها را انتخاب کنید.

راه‌هایی برای خنک کردن لپ تاپ‌های داغ

به سبب شکل، اندازه، نوع طراحی، قطعه‌های به کار گرفته‌شده در آنان، و باتری بزرگی که دارند، همواره گرم می‌شوند. اگر بیش از اندازه به کار گرفته شوند، بدنه آن‌ها داغ می‌شود، کارکردشان کند می‌شود و با گذر زمان، بی‌گمان آسیب می‌بینند.

چه شما کسی باشید که نشانه‌هایی از خطر داغ شدن لپ‌تاپ خود دریافت می‌کند چه خیر، بهتر است که چند روش پیشگیرانه زیر را برای خنک نگه داشتن آن به کار بندید.


۱. تنظیمات مصرف برق را از high performance به balanced یا power saver تغییر دهید


به دنبال این بهینه‌سازی، در پی بهره‌برداری از کارکرد اپلیکیشن‌ها، تنها به اندازه درخور نیاز برای راه‌اندازی و پیشبرد آنان به دستگاه برق‌رسانی می‌شود، تا از کارکرد بیش از اندازه پردازشگر پیشگیری شود.

اگر می‌خواهید بازی کنید یا هر کار دیگری که توان زیادی را از دستگاه برای کارکرد می‌طلبد، می‌توانید به چیدمان high performance بازگردید.

برای بهینه‌سازی مصرف برق در ویندوز ۱۰ گام‌های پیش رو را بردارید:

به Start بروید.
به Settings بروید.
به System بروید.
روی گزینه Power & sleep کلیک کنید.
در بخش Related settings بر روی لینک Additional power settings کلیک کنید.


برای بهینه‌سازی مصرف برق در مک گام‌های پیش رو را بردارید:

روی آیکون Apple در بالا و چپ نمایشگر کلیک کنید.
سپس System Preferences را برگزینید.
از آنجا روی آیکون Energy Saver کلیک کنید.
اکنون چیدمان درخور نیاز خود را برگزینید.


۲. از یک اسپری برای پاک کردن گردوغبار روی تهویه‌های لپ‌تاپ بهره ببرید


بی‌گمان پس از چند بار جابجایی لپ‌تاپ یا رها کردنش در یک مکان، گردوغبار روی دریچه‌های خنک کننده آن (fan) می‌نشیند. با دستیابی به یک قوطی اسپری هوای فشرده، که بهای اندکی دارد و به راحتی در بازار یافت می‌شود، می‌توانید از دردسرتان کم کنید. تنها نیاز است که لپ‌تاپ خود را خاموش کنید، و سپس به کمک آن دریچه‌ها را پاک کنید.

۳. از پد خنک کننده لپ‌تاپ بهره ببرید

پد‌هایی که تنها دارای دریچه هستند، می‌توانند جریان هوای پیرامون لپ‌تاپ شما را افزایش دهند، ولی بهره‌وری از یک یا چند فن روی آن‌ها، می‌تواند به روند خنک شدن سرعت بخشد و بازخورد بهتری را در پی داشته باشد.

۴. فضای کاری خود را تا اندازه نیاز خنک نگه دارید

کامپیوتر‌ها نیز به مانند انسان‌ها در مکانی که دارای سیستم تهویه مطبوع باشد، بهتر کار می‌کنند. دمای بیشتر اتاق‌های سرور یا مرکز‌های داده روی ۷۰ درجه فارنهایت (نزدیک به ۲۱ درجه سانتی‌گراد) یا کمتر هماهنگ شده است. به کارگیری این اندازه دما برای دفتر‌های خانگی، درخور سفارش بسیاری است.

۵. اگر با کامپیوتر خود کاری ندارید، آن را خاموش کنید

رها کردن سیستم قابل حملی به مانند لپ‌تاپ که با خطر‌های بسیاری به مانند دگرگونی دما، تابش نور خورشید بر آن، برخورد با چیز‌ها و دیگر روبه‌رو است، به تنهایی کار نادرستی است، چه بسا آنکه روشن هم باشد و بی‌دلیل از باتری آن کاسته شود و گرفتار دمای تولیدشده از خود باشد.

جمع‌بندی

به کار بردن چند نکته‌ای که در بالا گفتیم، دمای ۱۸۱ درجه فارنهایت (۸۳ درجه سانتی‌گراد) یک لپ‌تاپ کهنه را به ۱۰۶ درجه (۴۱ درجه سانتی‌گراد) کاهش یافت. این یعنی پس از یک ساعت بهره‌وری از یک پد خنک کننده لپ‌تاپ و پایین آوردن دمای اتاق تا ۶۸ درجه، گواه ۴۱% ناهمسانی رو به رشد بودیم.

به دور از همه رویکرد‌های سیستمی، مراقب پیش‌آمد‌های ناوابسته به پیرامون خود که می‌توانند به لپ‌تاپ شما آسیب بزنند نیز باشید؛ از آنان می‌توان به گذاشتن پتو روی لپ‌تاپ، بغل کردن آن، روی شکم یا پا نشاندن آن (بدن دمای زیادی تولید می‌کند)، و دیگر چیز‌ها یاد کرد.

چند اقدام ساده برای مقابله با «هک» مودم‌های خانگی

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به پیشرفت فناوری و استفاده از شبکه‌های بی سیم یا وایرلس اشاره و اظهار داشت: از این طریق افراد می‌توانند بدون اتصال کابلی از طریق لب تاپ، رایانه و یا گوشی خود به راحتی به اینترنت متصل شوند، اما راه‌ها و ابزار‌های نفوذ و هک وای فای بسیار زیاد و در دسترس است.

وی با بیان اینکه با رعایت نکات ساده می‌توان مانع از هک این گونه تجهیزات شد تصریح کرد: ایجاد یک پسورد اختصاصی و قوی، چک کردن افراد استفاده کننده از اینترنت اشتراک گذاری شده و غیرفعال کردن وای فای مودم هنگام خروج از خانه از جمله راه‌های مقابله با هک وای فای و افزایش امنیت آن است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: برای ساخت یک پسورد اختصاصی قوی لازم است به بخش Administration setting مودم وارد شده و نام کاربری و کلمه عبور پیش فرض admin/ admin را تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از نرم‌افزار‌های مرتبط نظیر Who'sOnMyWifi می‌توان به دسترسی افراد غیر پی برد خاطرنشان کرد: با انجام این اقدامات تا حد زیادی حریم خصوصی حفاظت خواهد شد.

منبع: فارس