میثاق رایانه

آموزش رایانه

میثاق رایانه

آموزش رایانه

چگونه ویروس ها را از سیستم های آندرویدی حذف کنیم؟

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکثر ویروس ها در برنامه های کاربردی پنهان هستند و زمانی که کاربر این برنامه ها را از منابع غبر معتبر و غیر استاندارد دانلود و نصب می کنند، در واقع در حال نصب ویروس روی سیستم خود هستند. بنابراین به کاربران توصیه می کنیم برنامه های مد نظر خود را از فروشگاه معتبر و رسمی google play نصب کنند و از منابع غیر رسمی و نامعتبر دانلود انجام ندهند. اما جالب است بدانید که زمانی که ویروس وارد سیستم آندرویدی شما می شود، ممکن است اتفاقات زیر برای شما رخ دهد:

  • سیستم شما در هنگام کار با برنامه های کاربردی هنگ می کند.
  • سیستم شما کند کار می کند علی رغم اینکه RAM گوشی یا تبلت شما بالا می باشد.
  • فضای حافظه داخل سیستم شما، پر می شود.
  • گاهی گوشی شما ناخودآگاه ، خاموش می شود و تا لحظاتی روشن نمی شود.


اگر همه یا یکی از این علائم را در سیستم خود مشاهده کردید، شک کنید که گوشی یا تبلت شما به ویروس آلوده شده و اقدامات لازم را برای خذف این ویروس ها انجام دهید. 

1. سیستم آندرویدی خود را در حالت SAFE MODE قرار دهید. با استفاده از دکمه POWER در سیستم خود، گزینه SAFE MODE را انتخاب کنید که این حالت مانع از اجرای برنامه های کاربردی شخص سومی که حاوی بدافزار است، می شود و به شما کمک می کند. لازم است بدانید که پس از تنظیم SAFE MODE ، در قسمت سمت چپ . پایین صفحه نمایش خود، SAFE MODE را می بینید. 
گزینه POWER OFF برای برقراری SAFE MODE فعال نبود، از گزینه REBOOT به جای آن استفاده کنید و REBOOT TO SAFE MODE را انتخاب و OK کنید. 

2. اپلیکیشن های مخرب را از سیستم آندرویدی خود UNINSTALL کنید:
برای این کار ، از سیستم آندرویدی خود ، به قسمت SETTING و روی APP کلیک کنید یا APPLICATION را باز کنید. 
در اینجا لیستی از برنامه های نصب شده را میبینید که ممکن است در بین آنها برنامه هایی را ببینید که شما هیچ گاه آن را نصب نکرده اید.آنها را پیدا کنید و UNINSTALL کنید.
اگر گزینه UNINSTALL برای برنامه مدنظر شما غیر فعال است و نمی توانید این کار را انجام دهید، مراخل زیر را دنبال کنید:
از گزینه SETTING به قسمت SECURITY بروید و گزینه DEVICE ADMINISTRATOR را انتخاب کنید . در این قسمت برنامه هایی را که می خواهید UNINSTALL کنید را UNCHECK کنید و در صفحه بعد غیر فعال کنید. حال می توانید این برنامه را UNINSTALL کنید. 

3. ویروس کشی را با AVAST FREE MOBILE SECURITY انجام دهید. 
این برنامه را دانلود کنید و سیستم خود را با آن SCAN کنید. Avset به طور اتوماتیک آپدیت می شود و دیتابیس ویروس ها را در خود آپدیت می کند و شروع به scan سیستم آندرویدی می نماید. 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

از کجا بفهمیم تلفن همراهمان به ویروس آلوده شده است؟

 بر اساس آماری که شرکت مک‌آفی اعلام کرده است، در هر ثانیه 5 بد افزار تولید می شود.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، آمارهای موسسات بین المللی در مورد حملات امنیتی در فضای مجازی را منتشر کرد. بررسی هایی که پایگاه های اطلاع رسانی جهانی در حوزه امنیت سایبری و نیز آسیب پذیری های رایانه‌ای انجام داده است بیانگر وضعیت نگران کننده امنیت در فضای سایبری است.

برای پی‌بردن به میزان امنیت در فضای مجازی، اولین موضوعی که ذهن به سوی آن می رود، ساخت و وجود بدافزار ها در سایبری است. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه PWC صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد در سال 2014 حدود 43 میلیون حادثه امنیتی برای شرکت ها رخ داده است. این آمار، فقط نتیجه تحقیقات در شرکت ها است. بدین معنا که اگر فقط حملات سایبری را درون شرکت ها بدانیم، در هر 10 ثانیه بیش از 13 حادثه امنیتی رخ می دهد.

اما عامل اصلی خطراتی که در فضای مجازی برای کابران رخ می دهد وجود بدافزارها است. بر اساس آماری که شرکت مک آفی (شرکت تحقیقاتی در زمینه امنیت کامپیوتر و ساخت آنتی ویروس) اعلام کرده است، نشان می دهد در هر ثانیه، 5 بد افزار تولید می شود و این آمار رو به رشد است.

ادامه مطلب ...

جاسوسی تلفن های هوشمند از طریق پیامک


به گفته ی ادوارد اسنودن تلفن های هوشمند حتی با یک پیامک می توانند هک شوند و به عنوان وسیله ای برای جاسوسی قرار گیرند.
جاسوسی تلفن های هوشمند از طریق پیامکبه گزارش اخبار داغ گروره فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان های جاسوسی جهان از راه ها و ابزار های مختلف برای جاسوسی کاربران تلفن های هوشمند استفاده می کنند. به گفته ی ادوارد اسنودن این تلفن ها حتی با یک پیامک می توانند توسط سازمان های جاسوسی جهان هک شوند و به عنوان وسیله ای برای جاسوسی قرار بگیرند.

وی در مصاحبه ای گفت:  آژانس اطلاعات و امنیت انگلیس با فرستادن یک پیامک مخصوص می تواند به میکروفن و دوربین تلفن های هوشمند دسترسی پیدا کند. این پیامک مانند پیامک های دیگر به تلفن شما فرستاده می شود ولی در موقع دریافت در تلفن هوشمند شما پنهان می شود. 

وی ادامه داد: برای مثال ابزار دیگری با نام "Nosey Smurf"  هنگامی که دستگاه خاموش است می تواند میکروفن تلفن همراه را روشن کند و از این طریق به جاسوسی بپردازد. 

اسنودن گفته است که از تلفن همراه iphone به علت داشتن یک نرم افزار که می توانند تمام اطلاعات شخصی او را جمع آوری کند،استفاده نمی کند.
وی افزود: شما برای داشتن این گوشی ها پول پرداخت می کنید ولی در واقع مالکان تلفن همراه شما کسانی هستند که آن ها را کنترل می کنند.

منبع : independent 

چگونه اصالت ایمیل های پلیس فتا را تشخیص دهیم؟

  سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال ایمیل های جعلی تحت عنوان پلیس فتا برای کاربران گفت: ایمیل پلیس فتا تحت سرورهای خود این پلیس می باشد و پلیس فتا هیچ گونه ایمیلی تحت سرویس دهنده های دیگر مانندGmail، Yahoo، hotmailو یا سایر میل سرورها ندارد.

سرهنگ علیرضا آذر درخش یکی از راه های جلو گیری از سوءاستفاده از کاربران را تشخیص اصالت ایمیل دریافتی دانست و گفت: کاربران ابتدا نسبت به بررسی دقیق آدرس ارسال کننده ایمیل و مطابقت کامل آن با آدرس ایمل پلیس فتا اقدام نمائید.

وی ادامه داد: سپس دقت نمائید که ایمیل ارسالی حتما" از آدرس پست الکترونیک تحت دامنهPolice.ir  ارسال شده باشد زیرا پلیس فتا هیچ گونه ایمیلی تحت سرویس دهنده های دیگر مانند:Gmail ، Yahoo، hotmail  و یا سایر میل سرورها ندارد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: برای ارسال یک ایمیل جعلی نیز فرستنده نیازمند به یک سرور واقعی است. ولی آدرس اصلی را با یک آدرس جعلی که یا وجود خارجی دارد یا ممکن است وجود خارجی نداشته باشد، جایگزین می کند. بنابراین سر نخ ما آدرس سرور ارسال ایمیل می باشد.
سرهنگ آذردرخش با بیان اینکه زمانی که یک ایمیل ارسال می شود باید حاوی ۲ آی پی آدرس باشد، گفت: یک آی پی شخص فرستنده و دیگری آی پی سرور فرستنده می باشد. لذا با بررسی آی پی دوم که متعلق به سرور می باشد می‌توان تشخیص داد که ایمیل اصلی است یا جعلی

ادامه مطلب ...

هشدار پلیس فتا در خصوص یک نرم افزار جاسوسی

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا(فتا) در مورد کشف جاسوس‌افزار ilivid.exe به کاربران هشدار داد. پلیس فتا به کاربران هشدار داد از دانلود و نصب بدافزار ilivid.exe خودداری کنند و به هیچ وجه این بدافزار را بر روی گوشی‌های هوشمند، تبلت یا سیستم‌های کامپیوتری خود نصب نکنند.
هشدار پلیس فتا در خصوص یک نرم افزار جاسوسی
به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناس پلیس فتا تاکید کرد این بد افزار ممکن است در قالب فایل‌های پیوست به سیستم کاربران نفوذ کند. بنابراین کاربران عزیز باید دقت داشته باشند از دانلود کردن فایل‌های ناشناس جداً خودداری کنند.

شایان ذکر است این بدافزار به احتمال زیاد جاسوسی بوده و از روش کلیک دزدی استفاده می‌کند. به این صورت که می تواند تمام فعالیت کاربر بر اساس کلیک‌های صورت گرفته را به سرقت برده و به منبع ناشناسی ارسال کند. همچنین از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به هدایت کاربر به صفحات خاص اشاره داشت که باعث بالا رفتن رنکینگ این سایت‌ها شده و کاربر را در برابر تبلیغات خاص قرار بدهد.

کارشناس پلیس فتا گفت متاسفانه این بدافزار از سوی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته شده است و کاربران شبکه‌های اجتماعی مراقب باشند که این بدافزار را دانلود و نصب نکنند.

کارشناس پلیس فتا در پایان به کاربران توصیه کرد از دانلود و نصب برنامه‌های ناشناس در فضای وب خودداری کنند. همچنین نرم افزارهای را که نمی‌شناسند برای دیگر کاربران به اشتراک نگذارند.

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا