میثاق رایانه

آموزش رایانه

میثاق رایانه

آموزش رایانه

انتشار باج افزار wannacrypt عمدی یا سهوی

 

تحلیل های حاکی از انتشار عمدی ویروس باج گیر wannacrypt برای اجبار به ارتقا سیستم عامل های قدیمی است.

ادامه مطلب ...

دانلود Power Clean برای اندروید/ بهینه ساز قدرتمند، سریع و کم حجم

 احتمالا تجربه کرده باشید که پس از گذشت مدتی و نصب اپلیکیشنهای مختلف، سرعت سیستم عامل اندروید کاهش یافته و بعضا  تاخیرهایی در عملکرد آن مشاهده میشود. یکی از دلایل این امر انباشته شدن انبوهی از فایلهای غیر ضروری است که با اشغال بی‌مورد حافظه عملکرد سیستم را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث افت سرعت میشوند.

 
با نصب این برنامه میتوانید براحتی این ایراد شایع را برطرف کرده و سرعت روزهای اولیه را به دستگاه اندرویدی خود بازگردانید. با استفاده از نرم افزار Power Clean که با وجود قدرت و سرعت بالا کم حجم ترین برنامه بهینه ساز اندروید است.

ادامه مطلب ...

پیدا کردن IP مودم یا آدرس تنظیمات وای فای

امروزه دیگر در اکثر خانه ها و ادارات یک مودم وای فای وجود دارد که برای تامین امنیت آن باید هر از چند وقت یک بار رمز وای فای تغییر یابد. برای این کار باید به تنظیمات مودم  وای فای یا روتر رفته و رمز خود را تغییر دهیم.

اولین قدم برای رفتن به تنظیمات مودم دانستن آدرس صفحه تنظیمات مودم یا روتر است.

به طور پیش فرض برای اکثر روتر ها  آدرس 192.168.1.1 است.
در غیر این صورت معمول ترین  ادرس های روتر به شرح زیر است:
192.168.0.1
192.168.10.1
192.168.2.1
 و برای روتر های اپل 10.0.1.1

اما اگر هیچ کدام از این آدرس ها نبود چه؟؟

به طور کلی برای اینکه آدرس صفحه تنظیمات روتر خود را بیابید  مراحل زیر را طی کنید:

1- در منوی استارت Run را اجرا کنید یا برای سرعت عمل کلید ترکیبی  win+R را فشار دهید.

نکته: کلید win  همان کلید داری نماد ویندوز روی صفحه کلید است.

چگونه آدرس تنظیمات مودم وای فای خود را بیابیم؟ + آموزش تصویری
2- در منوی Run، عبارت Cmd را تایپ کنید تا کامند ویندوز باز شود. (در منوی استارت به صورت مستقیم میتوانید به کامند دست یابید.)

چگونه آدرس تنظیمات مودم وای فای خود را بیابیم؟ + آموزش تصویری
3- در صفحه باز شده  عبارت ipconfig را تایپ کرده و Enter را بزنید.

چگونه آدرس تنظیمات مودم وای فای خود را بیابیم؟ + آموزش تصویری

4- آدرس نوشته شده در برابر Default Gateway همان آدرس مودم یا روتر شماست.

نکته: این اقدامات باید با رایانه ای که به روتر مورد نظر متصل است انجام شود.

چه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟

حتما شما هم گاهی اوقات کند شدن سرعت وای‌فای خانه یا محل کارتان را تجربه کرده‌اید. این اتفاق می‌تواند چند دلیل داشته باشد که ما در اینجا به یکی از آنها اشاره می‌کنیم. همیشه این احتمال را بدهید که کاربر یا کاربرانی به‌صورت غیر قانونی و با هک پسورد وای‌فای شما در حال استفاده از آن هستند. در این حالت برای شناسایی این افراد می‌توانید از چند نرام‌افزار کمک بگیرید:


1. نرم‌افزار who is on my WiFi
این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. برای استفاده از آن مراحل زیر را انجام دهید:

*نسخه ویندوز این نرم‌افزار را دانلود و و طبق دستورعمل روی رایانه خود نصب کنید.
*پس از نصب روی گزینه Scan Now کلیک کنید تا کاربرانی که به وای‌فای شما متصل هستند را نمایش دهد. 

هرگاه دستگاه ناشناس جدیدی به وای‌فای شما متصل شود در صفحه ویندوز پیامی برایتان ارسال می‌شود که شما را از آن آگاه می‌کند.

چه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟ +آموزش

2. WiFi Guard
این نرم‌افزار هم مانند who is on my WiF عمل می‌کند با این تفاوت که علاوه بر نسخه ویندوز روی پلتفرم مک نیز قابل اجراست.

چه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟ +آموزش

3. نرم‌افزارهای ویژه موبایل
* نرم‌افزار who is on my WiFi
*نرم‌افزار Fing

با استفاده از دو نرم‌افزار فوق می‌توانید عملیات شناسایی سارقان وای‌فای را روی تلفن همراه‌تان انجام دهید، ضمن اینکه مشخصاتی از قبیل آدرس آی‌پی، نام سازنده، نام دستگاه و اطلاعات بسیار دیگری را کسب کنید.

چه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟ +آموزشچه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟ +آموزش
*تغییر رمز مودم
روش دیگری که می‌توانید از دست سارقان وای‌فای خلاص شوید تغییر رمز مودم می‌باشد. تغییر رمز مودم وای فای در مدل‌های مختلف متفاوت است برای این کار کافی است مراحل آن را در یک مودم انجام دهید و پس از آن رمز هر نوع مودمی را به راحتی تغییر دهید.

نحوه کار:
* ابتدا یک جستجوگر اینترنتی را باز و آدرس 192.168.1.1 را تایپ کنید.
* سپس نام کاربری و رمز عبور مودم‌ را وارد کنید. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور صفحه تنظیمات باز می‌شود. تا این مرحله همه مودم‌ها شبیه هم هستند اما برای ورود به قسمت تنظیمات وای فای ۲ راه وجود دارد که در مودم‌های مختلف یکی از دو روش اعمال شده است:

چه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟ +آموزش
۱- در صفحه اصلی تنظیمات مودم گزینه‌ای وجود دارد با عنوان Network که با کلیک روی آن صفحه دیگری باز می‌شود. گزینه‌ای با عنوان Wireless یا WiFi و یا WLAN را پیدا کنید و وارد صفحه تنظیمات WiFi شوید.  در بخش تنظیمات Wi Fi به قسمت Security بروید و در این قسمت گزینه Password یا Preshared Key یا Passphrase را پیدا کنید و به دلخواه تغییر دهید.

چه کسانی از وای‌فای من استفاده می‌کنند؟ +آموزش

۲- در صفحه اصلی تنظیمات گزینه‌ای با عنوان Wireless یا WiFi و یا WLAN وجود دارد. هر کدام از این گزینه‌ها را انتخاب کنید و در بخش تنظیمات Wi Fi به قسمت Security بروید و از آنجا گزینه Password یا Preshared Key  یا Passphrase را پیدا کنید و رمزعبور دلخواهتان را تغییر دهید.

چگونه امنیت مودم خانگی را افزایش دهیم؟

نصب دستگاه مودم برای اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت امری رایج در دنیای ارتباطات امروز است، اما توجه داشته باشید اگر موارد ایمنی دستگاه را رعایت نکنید ممکن است دستگاه شما مورد سوء استفاده هکرها قرار گیرد و یا افراد دیگر غیر از شما و آنانی که رمز دستگاه شما را دارند از ترافیک خریداری شده شما استفاده کنند.

برای اینکه ایمنی دستگاه خود را تامین کنید کافیست چند راه حل ساده را دنبال کنید، با این راه حل ها هکرها هم غافلگیر خواهند شد.

1. برای چک کردن صفحه ادمین دستگاه مودم خود همیشه از کابل های مخصوص مودم استفاده کنید، این کابل ها معمولا زرد رنگ هستند، با این کار دسترسی از راه دور را کاملا غیرفعال خواهید کرد و اگر هکرها تلاش کنند از طریق امواج به مودم شما متصل شوند حتی با داشتن رمز عبور نمی توانند تغییراتی در تنظیمات ایجاد کنند، با استفاده از کابل های مخصوص با خیال راحت وارد آدرس IP خود شوید.

2. شما برای ورود به صفحه مدیریت مودم خود دارای یک رمز و کلمه عبور هستید، این نام کاربری و رمز عبور به طور پیش فرض انتخاب شده است، اما به یاد داشته باشید برخی از وب سایت ها با ارائه مدل مودم مشخصات اولیه مدیریت را در اختیار کاربر قرار می دهند، پس هکرها به راحتی به رمز عبور شما دسترسی دارند، باید این کنترل را با تغییر کلمه عبور و رمز ورودی از هکرها بگیرید.

3. SSID یا همان نام مودم خود را که در صفحه جستجو نمایش داده می شود به سرعت تغییر دهید، همانطور که گفته شده بسیاری از هکرها با اطلاع از نام مدل مودم شما به راحتی می توانند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند، توصیه می شود از نام های ساده استفاده نکنید، انتخاب نامی پیچیده و تلفیقی از اعداد و حروف بهتر خواهد بود.

4. دیوار آتش یا همان FireWall مودمتان را فعال کنید، وظیفه فایروال ارزیابی داده های وارد شده به سیستم است و اگر احساس ناامنی داشته باشد آن را بلاک می کند، بسیاری از مودم ها یک فایروال داخلی دارند اما به جهت اطمینان، فعال بودن آن را چک کنید.

5. Wps را غیر فعال کنید، این گزینه در واقع اتصال دستگاه های جدید را به شبکه آسان می کند، با فشردن دکمه WPS که در پشت مودم قرار دارد آن را غیر فعال کنید زیرا به سادگی هک خواهدشد.

6. نرم افزاری که مودم توسط آن کار می کند یا در اصطلاح رایج فریم ور مودم را آپدیت کنید، کارشناسان امنیتی بر این به روز رسانی بسیار تاکید دارند، برای این کار در مدت های زمانی خاص به سایت سازنده مودم سر بزنید تا از آخرین به روزرسانی مطلع شوید و فایل آپدیت را بر روی دستگاه خود اجرا کنید.