میثاق رایانه

آموزش رایانه

میثاق رایانه

آموزش رایانه

گوشی تلفن و کم خوابی؛ اطلاعاتی عجیب در مورد نور آبی صفحه نمایش

 

خورشید منبع اصلی نور آبی است، اما ظهور نورهای LED و استفاده از صفحه نمایش هنگام شب ما را در معرض نور آبی مصنوعی قرار می دهد.

نور آبی، ملاتونین را سرکوب می کند، هورمونی که ما به طور طبیعی برای کمک به خواب شبانه تولید می کنیم. بنابراین، نور آبی می تواند خواب را دشوارتر کند.

ترس از نور آبی

مطالعه دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۴ که باعث ایجاد وحشت از نور آبی صفحه نمایش شد، بهترین شواهد بر این ادعاست که دستگاه های ساطع کننده نور بر خواب تأثیر می گذارند.

این مطالعه نشان داد که استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب، شروع آن را به طور متوسط ۱۰ دقیقه به تاخیر می اندازد. این زمان مقدار زیادی نیست، اما هر گونه افزایش در زمان خواب استقبال نمی شود.

با این حال، اگر عمیق‌تر کاوش کنید، متوجه می‌شوید که از شرکت کنندگان در آزمایش خواسته شده بود تا چهار ساعت قبل از خواب روی آی‌پد با حداکثر روشنایی صفحه مطالعه کنند.

در مقابل، محققان همچنین می گویند که میزان نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش گوشی های هوشمند نسبتاً کم است و شواهد فزاینده ای وجود دارد که ادعاها در مورد تأثیر آن بر خواب اغراق آمیز است.

در این زمینه، محققان هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد نور صفحه یک ساعت قبل از خواب خوابیدن در شب را دشوار می کند.

ادامه مطلب ...

چگونه عادت استفاده از تلفن‌همراه قبل از خواب را کنار بگذاریم؟

با وجود هشدار‌هایی که در مورد استفاده بیش از حد از صفحه نمایش در شب وجود دارد، بسیاری از مردم هنوز قبل از رفتن به رختخواب از تلفن خود استفاده می‌کنند.

«لیزا اشتراس»، روانشناس و متخصص درمان شناختی رفتاری اختلالات خواب می‌گوید: میلیون‌ها دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد صفحه نمایش برای خواب افراد مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

او در ادامه می‌افزاید: مغز نور الکتریکی را به عنوان نور خورشید که تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند، شناسایی کرده و این باعث می‌شود خواب عمیق به تاخیر بیفتد.

متخصصان می‌گویند برخی اصلاح رفتار‌ها مانند خواندن کتاب فیزیکی پیش از خواب می‌تواند مفید باشد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند افراد پیش از خواب کارهایی، چون دوش آب گرم، گوش دادن به پادکست، تهیه ناهار برای روز بعد، گذراندن وقت با خانواده انجام دهند.

لیستی از کار‌هایی تهیه کنید که دوست دارید انجام شوند، اما هرگز برایش وقت پیدا نمی‌کنید. بدون استفاده از تلفن همراه خود، بر روی دفترچه یادداشت فهرستی از کار‌هایی که باید در روز بعد انجام دهید، تهیه نمایید تا ذهنتان مرتب‌تر شود و در هنگام خواب در رختخواب هجوم افکار شما را آزار ندهند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که فعالیت‌هایی را در اتاق دیگری انجام دهید تا تخت خواب با خواب مرتبط باشد. همچنین ایجاد یک محیط کوچک متمایز برای بیداری و خواب توصیه می‌شود.

این می‌تواند به معنای نشستن در سمت دیگر تخت برای خواندن باشد، یا حتی فقط برعکس بچرخید و پا‌های خود را روی بخش فوقانی تخت قرار دهید. در نهایت اینکه گوشی خود را در اتاق دیگر و یا کمی دورتر از تخت قرار دهید که نتوانید به سادگی به آن دسترسی داشته باشید.

سایر نکات خواب عبارتند از: تنظیم زمان خواب زودهنگام، داشتن یک برنامه خواب ثابت و مطلوب و آرام کردن اتاق خواب.

به گزارش یورونیوز، با این حال اگر فکر می‌کنید این پیشنهادات قدری بیش از اندازه هستند و عملی کردن آنها دشوارند، راه‌هایی برای کاهش آسیب‌ها وجود دارد که می‌توان به تنظیم گوشی در حالت شب و یا کاهش روشنایی صفحه موبایل اشاره کرد. ضمن اینکه می‌توان گوشی را دور از صورت و در زاویه مورب نگه داشت تا قدرت نور به حداقل برسد.

قرار دادن گوشی تلفن در حالت فلایت مود و یا «مزاحم نشوید» می‌تواند پیام‌ها را به حداقل برسانند تا افراد بتوانند کیفیت خواب بهتری داشته باشند.

منبع: ایسنا

چرا باید به صورت دوره‌ای گوشی ری‌استارت شود؟

 

تهدید‌ها علیه دستگاه‌های تلفن همراه گسترده‌تر شده و پیچیدگی های آن افزایش یافته است، از این رو رعایت بعضی نکات ضروری است.

در ارتباط با مراقبت از امنیت گوشی و داده ها، همیشه انجام کاری بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است.

کاهش تهدیدات

کارشناسان توصیه می‌کنند هر هفته یک بار تلفن خود را خاموش کنید و سپس آن را راه اندازی مجدد کنید تا در برابر سوء استفاده‌های معروف به صفر کلیک که مهاجمان اغلب برای استراق سمع تلفن‌ها و جمع آوری داده‌ها از آنها استفاده می‌کنند، محافظت شود.

کاربران می‌توانند از طریق این روش ساده، خطر فیشینگ را که منجر به نصب بدافزار‌ها و جاسوس افزار‌های بیشتری می‌شود، کاهش دهند و این روش تنها یک یا دو دقیقه از هفته شما را می‌گیرد و عادت خوبی است که آن را دنبال کنید.

با این حال، باید از پین‌ها و گذرواژه‌های قفل صفحه قوی استفاده کنید و از استفاده از عبارات رایج یا استفاده مجدد از رمز عبور خود در چندین حساب خودداری کنید.

ادامه مطلب ...

با وجود پیشروی آهسته ویندوز ۱۱ کماکان ویندوز ۱۰ محبوب‌ترین است

آمار جدیدی نشان می‌دهد که ویندوز ۱۰ با وجود نزدیک‌شدن به پایان پشتیبانی، همچنان کاربران زیادی دارد.

براساس جدیدترین آمار Statcounter، ویندوز ۱۱ در دو ماه اخیر تعداد قابل توجهی از کاربرانش را از دست داده و باعث افزایش سهم بازار ویندوز ۱۰ شده است.

ویندوز ۱۱ پاییز ۱۴۰۰ معرفی شد و در حال حاضر سهم بازار ۲۷٫۷۶ دارد که نسبت به سال گذشته ۴٫۸۱ درصد افزایش داشته است. ویندوز ۱۰ با سهم ۶۸٫۳۴ درصدی پیشتازی می‌کند.

سهم نسخه‌های مختلف ویندوز در آوریل ۲۰۲۴

سایر نسخه‌های ویندوز سهم بازار ناچیزی دارند. با وجود اینکه مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را از تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) پایان می‌دهد؛ اما همچنان شاهد هستیم که این سیستم‌عامل محبوبیت چشمگیری بین کاربران دارد.

آمار نشان می‌دهد که ویندوز ۱۱ با تمام قابلیت‌های جذابی که دارد در ترغیب کاربران به ارتقای سیستم‌عامل موفق نبوده؛ البته پیش‌نیاز‌های سخت‌گیرانه‌ی مایکروسافت نیز برای استفاده از ویندوز ۱۱ در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

چطور پس از نصب ویندوز ۱۱، مشکل وصل نشدن اینترنت را رفع کنیم؟

 

اگر در حین Setup اولیه‌ی ویندوز ۱۱ اینترنت ندارید، با روشی ساده می‌توانید درایور شبکه را نصب و این مشکل را رفع کنید.

برخی کاربران بعد از نصب ویندوز ۱۱ و هنگامی که قصد دارند اکانت مایکروسافت خود را برای راه‌اندازی ویندوز وارد کنند، متوجه می‌شوند که در هیچ صورتی قادر به پیدا کردن شبکه‌های وای‌فای یا اتصال به اینترنت ازطریق کابل LAN نیستند؛ زیرا در اولین بوت، ویندوز قادر به شناسایی و نصب درایور شبکه نبوده است و این مشکل حتی در برخی از سیستم‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید همچنان وجود دارد.

یادآوری می‌شود که شما بدون اینترنت هم می‌توانید ویندوز ۱۱ را راه‌اندازی کنید که البته جزو روش‌های رسمی راه‌اندازی ویندوز نیست و باید با راه‌حل‌هایی آن را دور بزنید؛ به‌همین‌دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی آموزشی نصب ویندوز ۱۱ بدون اینترنت را در زومیت مطالعه کنید اما اگر می‌خواهید در زمان راه‌اندازی اینترنت شما وصل باشد، در این مقاله به‌ شما آموزش می‌دهیم که چگونه درایور کارت شبکه را در همان زمان راه‌اندازی ویندوز نصب کنید.

ادامه مطلب ...